Kaikki blogit puheenaiheesta Autoilu

Vapaus autoilla lisää työtä – tiemaksu on torjuttava

Keskustelu autoilusta on väärillä urilla. Jotkut ovat keskittyneet ihmisten syyllistämiseen. On kuitenkin niin, että suomalaiset eivät autoile laiskuuttaan tai välinpitämättömyyttään. Suurin osa tarvitsee omaa autoa välttämättä arjen hallintaan ja työssäkäyntiin. Valtaosassa Suomea ja Uuttamaata autoilulle ei ole realistisia vaihtoehtoa.  Auto on siis välttämättömyyshyödyke. Siksi autoilijat ovat verokarhulle helppo saalis.

Asunto, auto ja ruoka - perustarpeet, joihin intoilijat iskevät lisähintaa!

 

Asunto, auto ja ruoka ovat jokaiselle kuuluvat perustarpeet.

 

Näitä kolmea on uhkailtu verojen kiristyksellä. Eikä vain uhkailtu. Kahdeksan yhdeksästä eduskuntapuolueesta sitoutui viime vuoden lopulla sellaisiin ilmastopoliittisiin päästöjen vähentämisiin, että mittava lasku tulee. Sen suuruutta nuo puolueet eivät uskalla kertoa.

 

Näkökulma: Autoilun tulevaisuuden suunnat

Itselleni autoilun tulevaisuuden suunta sekä Suomessa että laajemmin on vielä hahmottumaton enkä voi sanoa olevani minkään luokan asiantuntija tässä asiassa. Olen kuitenkin seurannut keskusteluja aiheesta eduskuntavaalien yhteydessä kiinnostuneena. Puolueiden sekä poliitikkojen kannanotot vaikuttavat perustuvan yksinkertaistuksiin ja joihinkin kehiteltyihin tavoitteisiin, joiden perustelut ovat aika huteria.

Autoilijoiden kurittamisesta

Autoilijoitamme verotetaan kaikenlaisilla veroilla, ja niitä kohdistetaan autoiluun nykyisin päästöjen mukaan. Nyt Helsinki aikoo alkaa velottaa jopa parkkipaikoista päästöjen mukaan. PARKKIPAIKOISTA!?!
Jokainen auto kuluttaa silti tiestöämme aivan yhtä paljon, on sen auton päästöt sitten minkälaisia tahansa.

 

Autoilu kuuluu Suomeen jatkossakin

 

 

 

Asumme täällä pohjoisessa, missä ilmasto-olosuhteet ovat monin verroin haastavammat kuin muualla maailmassa. Pitkät, kylmät ja liukkaat talvet tuovat lisäkuluja elämiseen ja liikkumiseen. Välimatkat ovat pitkiä etenkin maaseudulla.

Haluamme pitää maaseudun asuttuna. Tämä edellyttää sitä, että autoilu pysyy kohtuuhintaisena ja mahdollisena myös pieni- ja keskituloisille. Etenkin taajama-alueiden ulkopuolella asuvissa lapsiperheissä tarvitaan auto, jotta voidaan kuljettaa lapset harrastuksiin ja käydä kaupassa.

Maksullinen pysäköinti - jäänne ajalta, jota ei enää ole

Yhteisten resurssien oikeudenmukainen jakaminen on aina ollut hankalaa. Garrett Hardin pohti asiaa kuuluisassa esseessään "Tragedy of the Commons." Yhteismaan ongelmana tunnettu pulma seuraa siitä, että ilmaiset resurssit tulevat käytetyksi nopeimmin ne käyttöön ottavan tahon toimesta, mutta kustannukset resurssien ylläpidosta jakautuvatkin sitten kaikille.  Yksittäisen käyttäjän kannattaa siis käyttää ilmaista resurssia niin paljon kuin vain on mahdollista, oli se järkevää tai ei, koska muut joka tapauksessa maksavat viulut.

Autoilu ja liikenne kuntoon

Suurimmat puolueet ovat kilpaa kieltämässä nykyisiä autojamme ja romahduttamassa niiden arvon, sekä siirtämässä laskun siitä meille, jotka ajamme niillä vanhoilla autoilla pitkiä työmatkoja.

 

Lisäksi ovat vielä ottamassa meiltä vanhoilla ajavilta enemmän veroa ja sillä rahalla tukemassa uusien autojen ostajille isompia ja varustellumpia autoja.

 

Tämä kaikki, vaikka meiltä kerätään liikenteestä vuosittain jo 8 miljardia veroa, mutta sitä palautetaan eduksemme tiestöön vain alle 2 miljardia ja tiet rapistuvat silmissä.

 

Ratkeaako ilmastonmuutos auton moottorin vaihdolla?

Ilmastonmuutoksen torjunta on yksi tulevien eduskuntavaalien isoista teemoista ja vaalikoneissa on ahkerasti kyselty ehdokkaiden kantoja autoiluun vaikuttaviin muutoksin. Meillä suomalaisilla on paha tapa uskoa siihen, että ongelmat ratkeavat, kunhan valtio vain tukee tai rajoittaa tarpeeksi. Vaalikoneissa onkin tarjottu ratkaisuksi bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä ja sähköautojen hankinnan tukemista. 

Tampereen asemaa Suomen logistisena keskipisteenä edistettävä

On ilo seurata, kuinka Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junayhteyden mahdollistava pääradan kehittäminen nauttii laajaa tukea yli puoluerajojen. Kyseessä on koko Suomen kannalta äärimmäisen tärkeä hanke, jonka edistämistä seuraavan hallituksen tulee jatkaa.

 

On itsestäänselvää, että Tampere on Suomen logistinen keskipiste. Tämän tulee näkyä politiikassa kaikilla tasoilla. Liikennejärjestelmä on kokonaisuus, jonka kaikkien osien tulee edistää Tampereen saavutettavuutta.

 

Tekniikan Maailman sähköautojen talvitesti: ”Ennakkoluulot nurin”

NYT SELVIÄÄ, MITEN PÄRJÄÄ SÄHKÖAUTOLLA SUOMEN TALVESSA, huutaa uusin Tekniikan Maailma pääjutussaan. Lehti on testannut Lapin talvessa kuutta sähköautoa samalla tavalla kuin polttomoottoriautoja. Tulokset ovat selvät: hyvin pärjää. Sähköautoilijoille tässä ei ole mitään uutta, me tiedämme tämän jo kokemuksesta.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä