Kaikki blogit puheenaiheesta Joukkoliikenne

Turun raitiovaunu ja tunnin juna

Me olemme maalaisia. Meitä on Varsinais-Suomessa kymmeniä tuhansia.

Kun me lähdemme kauppaan ostamaan hernesoppapurkkimme ja maitotölkkimme, teemme matkamme henkilöautolla. Toinen vaihtoehto edellyttää paitsi hyvää kuntoa, myös tuntikausia aikaa talsia joka päivä tien reunaa. Vaate- ja kenkäkauppamme sekä kodinkoneliikkeemme ovat jo aikoja sitten muuttaneet Raision Myllyyn tai Turun Skanssiin tai Länsikeskukseen.

Pisara ensin ja vasta sitten "tunnin junat"

HELSINGIN SEUDUN KAUPUNKIRADAT ovat jo nyt ruuhkaisia. Myöhästelyt ovat työmatkalaisten harmiksi verraten yleisiä.

Ilman Pisararataa liikenne kiskoilla puuroutuu väkimäärän kasvaessa jatkossa takuuvarmasti entisestään.

Ilman Pisararataa Turun ja Tampereen ”tunnin junasta” voi nähdä vain unta. Maakunnista tulevat junat nimittäin jämähtävät odotusraiteille usein jo nyt ennen Pasilaa.

Lentolakko on hyödytön

Taas se tapahtui, kommenttini pompsahti kirjoitukseksi. Tällä kertaa kyse on lentolakkoilusta. Kysymys kun kuuluu riittääkö yhden tai parin ihmisen lentolakko? Oikeasti? Lentokone on joukkoliikenneväline, vaikka matkustamo olisi vajaa se lentäisi reittiään silti. Tehokkaimmin lentokoneista päästäisiin eroon kun kielletään lakkautetaan kaikki lentokentätä. Sitten vain on kannettava vastuu sen päätöksen seurauksista enkä voi sanoa että kaikki seuraukset olisivat hyviä tai miellyttäviä. Ehkei se ole niin kannatettavaa ja herkullista kuin miltä kuulostaa.

Tulevaisuus on kaupungeissa

Valtakunnan päätöksenteolla vaikutetaan meidän jokaisen helsinkiläisen arkeen. Hallitusohjelmassa tulee huomioida Helsingin erityiskysymykset esimerkiksi liikenteeseen ja asumiseen liittyen.

Demarivaltuutettu on valmis nostamaan Vantaan veroprosentiksi 20,50

Vantaan kaupunginvaltuustossa käytiin maanantaina 28.1.2019 vilkas keskustelu joukkoliikenteestä. Tässä yhteydessä valtapuolue demareiden edustaja Kimmo Kiljunen ilmoitti kannattavansa ilmaista joukkoliikennettä veroprosentin korotuksen hinnalla. Toki tulevilla vaaleilla saattoi olla oma vaikutuksensa tällaiseen ulostuloon.

Vaalit tai ei. Olin ällistynyt.

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne ilmansuojeluohjelmaksi 2030

 

"Luonnos on valmisteltu laajapohjaisessa työryhmässä.

Tausta

Ympäristöministeriö asetti joulukuussa 2017 laajapohjaisen työryhmän valmistelemaan kansallista ilmansuojeluohjelmaa 2030. Ehdotuksen tuli kattaa päästökattodirektiivissä (EU) 2016/2284 ilmansuojeluohjelmalle asetetut vaatimukset ja muut ilmanlaadun parantamiseksi tarvittavat toimet. Lisäksi tehtävänä oli tukea arktiselle neuvostolle tehtävän mustahiili ja metaani -selvityksen valmistelua.

Helsingin rahahorna Tallinna-tunneli kaatuu omaan mahdottomuuteensa

Lehdet uutisoivat viime viikolla, että miljoonaselvitysten kohteena ollut HelsinkiTallinna-tunneli on saamassa rahoitusta ja että hanke ”etenee pian”.

Uuden Suomen jutussa asian rakentajaehdokkaat hehkuttivat pikaisen investoinnin puolesta ja maalasivat omalta kannaltaan optimistisen kuvan, jonka mukaan tunneli voisi olla valmis jo vuoden 2024 lopulla.

Liikenne ruuhkat.

JÄRKYTTÄVÄÄ LUETTEVAA LIIKENNESUUNNITELUSTA!

Helsingin Sanomissa 8.11.2018 olleessa Kaisu Moilasen kirjoittamassa kaupunki osion artikkelissa 
”Ajoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: ”Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista”” 
 

Artikkelissa mainittiin muun muuassa seuraavaa:
 

”Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan”, Puntanen sanoo.

HSLn tulonsiirto

HSL on tekemässä suurta ja mahtavaa lippu uudistusta. Uudistuksesta tiedottamaan on palkattu oikein mainostoimisto, ilmeisen hyvästä syystä. Mainostoimisto onkin keksinyt, että joillekkin seutulipun omistajille lipun hinnat alenevat jopa 44%. Totta sinänsä, vaan kaikki muut maksavat enemmän, joko reilusti tai helvetisti enemmän.

Pitäisiko metron suunnittelu aloittaa alusta?

Länsimetron ongelmat jatkuvat, verovaroja palaa ja vanhan epäkelvon ratkaisun päälle rakentuvia uusia huonoja ja kalliita ratkaisuja suunnitellaan. Päättäjiltä puuttuu sekä kyky katsoa tulevaisuuteen että ottaa oppia maailmalta. Olisiko meidän syytä aloittaa alusta?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä